Az előző blogbejegyzésben beharangozott Kawasaki könyvet venném megint elő, az egyik legfontosabb témát belőle.
A könyv egyébként megjelent magyarul is ("Elmés kezdés" címmel), de még a látszatát is el szeretném kerülni annak, hogy üzleti érdekekből írok könyvajánlókat, ezért csak egy Google keresést linkelek be a könyv ISBN számával.
Értékteremtő vállalkozás
Eszerint a fókuszban nem a pénztermelésnek kell lennie, hanem az értékteremtésnek. Kawasaki szerint a legjobb cégeket a következő három cél egyike köré építik:
- emeld az élet minőségét: adj az embereknek egy módszert, hogy ügyesebbek / jobbak / gyorsabbak / erősebbek / okosabbak legyenek, vagy az életük könnyebb és élvezetesebb legyen.
- javíts ki valami rosszat: ha látsz valami rendkívül rosszul működő dolgot körülötted, csináld meg sokkal jobban!
- akadályozd meg valami jónak az elromlását: tipikusan a "világmegváltó" projektek tartoznak ide.
Ezek a pontok nyilván csak szükséges, de nem elégséges feltételei egy vállalkozás sikerre juttatásának, de mindenképpen egy jó kezdet.
Egyszer hallottam egy riportot Kawasakitól, aki elmesélte, hogy az általa személyesen meghallgatott néhány ezer induló vállalkozás közül összehasonlíthatatlanul nagyobb arányban lettek (anyagilag is) sikeresek azok, amelyek a fentiekre építkeztek. Aki pusztán a pénzre hajtott, idővel nem tudott őszintén kommunikálni az ügyfelei és munkatársai felé, akik így hamar elvesztették a lelkesedést.
Kawasaki elmondása alapján amikor a befektetők nézik az új cégek üzleti terveit, elsősorban nem a megtérülési rátákat és a látványos diagramokat nézik, hanem ezeket az alapelveket keresik. Ahol ez az alap szilárdan megvan, oda érdemes befektetni. Ha pedig a szakemberek csak ilyen vállalkozásokba teszik a pénzüket, mi miért tennénk máshová?
Kérdés: milyen magyar illetve nemzetközi cégek lennének a legjobb minták a fenti alapelvekre, ahol tényleg tisztán "átjön" az üzenet?
Bónusz kérdés: van valakinek személyes tapasztalata azzal, hogy a fenti alapelvek mentén sikeres lett a saját vállalkozása?
Ismersz olyan vállalkozót, akinek érdekes lehet ez a téma? Ajánld neki a Vállalkozókönyvek Blogot és a Facebook oldalunkat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ivanhoe 2012.01.24. 20:43:27
VállalkozásDoktor™ 2012.02.02. 19:47:45
Nem a vállalkozói szféra feladata ezt az üzenetet átvinni. A papok dolga ez, meg jobb esetben a szülőké.
A vállalkozás feladata: a vevőit hosszútávon megbízhatóan kiszolgálni.
Mivel azonban a mai világban igen magas a technikai fejlettség, ezért a vállalkozásnak nem elég egy jól működő berendezést előállítania. A legtöbb vállalkozásnak terméke sincs, mert szolgáltat. De a mai világban a termékek piacán is csak az eladható, aminek van valami eszmei-, erkölcsi-, szellemi- vagy tudásbéli értéke, hát még a szolgáltatások piacán.